Europeiska unionen (EU) har genom olika regleringsändringar främjat järnvägskonkurrensen sedan 1990-talet. Godstrafiken öppnades för konkurrens 2007. Europeiska unionens marknad för internationella persontrafiktjänster har varit öppen för konkurrens sedan 2010 och den nationella marknaden för persontrafik sedan 2021, med undantag för avtal som omfattar offentliga tjänsteupphandlingar som ska i regel konkurrensutsättas inom branschen efter den 25 december 2023.

I Finland har marknaden för järnvägstrafik öppnats för både gods- och persontrafik med en så kallad modell för fritt inträde på marknaden (s.k. open access). För nya operatörer som vill tillträda på marknaden (s.k. open access) förutsätter man att de informerar regleringsorganet om den nya tjänsten 18 månader innan operatören börjar tillhandahålla tjänsten. Den nya tjänsten ska också genomgå en bedömning av ekonomisk jämvikt om en berättigad instans begär detta.

Ett offentligt avtal om tjänsteupphandling mellan kommunikationsministeriet (KM) och VR-Group Abp (VR) gäller till och med den 31 december 2030. 

Godstrafik
Tills vidare är tre järnvägsföretag, VR-Group Ab, Fenniarail Oy och North Rail Oy, verksamma på statens bannät. Utöver dessa företag har Ratarahti Oy, Aurora Rail Oy och FoxRail Logistics Oy licensierats för godstransporter på järnväg. Ratarahti verkar huvudsakligen lokalt i Imatra regionen. Aurora Rail och FoxRail Logistics har möjlighet att köra växlingstrafik på alla bangårdar i Finland.

Persontrafik
Det statliga bolaget VR är tills vidare den enda operatören av persontrafik i Finland. KM och VR har ingått ett direktupphandlingsavtal om offentliga tjänster för 1.2.2022–31.12.2030. Avtalet gäller en del av persontrafiken i Finland. Helsingforsregionens trafiks (HRT) konkurrensutsatta avtal för huvudstadsregionens närtrafik våren 2020 inleddes i juni 2021. Enligt avtalet fortsätter VR att operera närtågstrafiken. 

Järnvägstrafiken är ojämnt fördelad geografiskt, och största delen av persontrafiken är koncentrerad till Helsingforsregionen och södra Finland. Över 90 procent av tågresorna görs inom en radie av 300 kilometer från Helsingfors, det vill säga alla resor inom närtrafiken och en betydande del inom fjärrtrafiken.

Bannätet
I Finland finns 5918 km statens bannät, varav andelen elektrifierad bana är 3428 km och andelen oelektrifierad bana 2490 km. Under 2022 kördes 48 701 000 tågkilometer på bannätet. Av dessa var andelen godstransport 13 950 000 km och andelen persontrafik 34 751 000 km.

Övervakning av marknaden

Utvecklingen på såväl den nationella som den internationella järnvägsmarknaden följs årligen upp genom olika utredningar och enkäter.

Kommissionens rapport till rådet och Europaparlamentet:

Enligt en årlig enkät till medlemsstaterna publicerar Europeiska kommissionen vart annat år en rapport till rådet och Europaparlamentet om övervakning av utvecklingen på järnvägsmarknaden. Den senaste rapporten har publicerats i september 2023:

Åttonde rapporten om övervakning av utvecklingen på järnvägsmarknaden (Extern länk)

Commission staff working document: Eight monitoring report on development of the rail market
Part 1/2 (Extern länk)
Part 2/2 (Extern länk)

IRG-Rail marknadsövervakningsrapport:

Finland är medlem i IRG-Rail som är en europeisk grupp av självständiga regleringsorgan för järnvägssektorn. IRG-Rail övervakar också järnvägsmarknaden och publicerar årligen en marknadsövervakningsrapport. Den senaste rapporten publicerades i mars år 2024.

12th IRG-Rail Market Monitoring Report (Extern länk)

Uppdaterad