Regleringsorganet ska en gång vartannat år rådfråga användare av järnvägstjänster för godstransport i syfte att ta hänsyn till deras syn på järnvägsmarknaden. Enligt utlåtandena är det främst den ringa konkurrensen som hindrar utvecklingen av branschen och som beror på hinder för marknadstillträde. Det finns brister även i järnvägsinfrastrukturen i Finland.
Regleringsorganet för järnvägssektorn begärde utlåtanden om godstransporttjänsternas nuläge och deras utveckling via utlåtande.fi. Regleringsorganet begärde att man speciellt tar ställning till tjänsternas funktion, tillgång till tjänsterna, kundorientering, prissättning och framtidsutsikter samt till terminaltjänsternas funktion. Utlåtanden lämnades in av Skogsindustrin rf, Finlands Speditions- och Logistikförbund rf och Yhteinen Toimialaliitto ry.
Enligt utlåtandena är det den ringa konkurrens som hindrar utvecklingen av branschen. På grund av den ringa konkurrensen förblir priserna höga och till följd av detta har järnvägarna förlorat marknadsandelar till transport på gummihjul. Marknadens struktur fördröjer också utvecklingen av branschen, när det inte blir tillräckligt med nya tjänster på marknaden, och även annars finns det problem med tillgången till tjänsterna. I Finland finns det till exempel inte järnvägstjänster tillgängliga för container- och trailertrafiken. I Finland finns det till exempel inte alls storleksklassen halvtåg, och under helgerna är tjänsterna begränsade för företag. Speciellt materiel innehas av ett bolag, och för dessa finns det inte ens någon delvis konkurrensutsatt marknad. Vid högkonjunktur förekommer det direkt brist på vagnar och även bristen på personal begränsar kritiska transporter i enskilda fall.
I utlåtandena konstaterades också att den ringa konkurrensen beror på höga hinder för tillträde till marknaden. Finlands spårvidd skiljer sig från den västeuropeiska standarden, vilket gör det svårare att upphandla materiel från utlandet. För godstrafiken är lok och tillgång till dem till skäliga kostnader en central faktor som påverkar tillträde till branschen. Enligt utlåtandena skulle det mest kostnadseffektiva och snabbaste sättet att öka konkurrens vara att tillåta stadigvarande användning av utomlands registrerade vagnar i Finlands interna trafik. Om det skulle vara möjligt att permanent hyra vagnar på EU:s inre marknad, till exempel från Baltikum, skulle operatörernas tröskel att träda in på marknaden vara lägre.
Ett materielbolag skulle också främja ett flexibelt utbud av tjänster. Materielbolagets roll skulle på ett naturligt sätt omfatta att sörja för återanvändningen av gammal materiel eller för skrotningar. Genom att hyra materiel skulle nya aktörer kunna träda in på marknaden med en låg tröskel.
Enligt utlåtandena finns det brister i Finlands järnvägsinfrastruktur. Ett enkelspårigt bannät är utsatt för störningar och är oflexibelt med tanke på tidtabellerna. För kapaciteten orsakar det enkelspåriga bannätet också flaskhalsar på trånga spår.
Sist och slutligen ser man en stor tillväxtpotential i godstransporter på järnväg. Om det skulle bli mer konkurrens på branschen och mer utvecklad infrastruktur, skulle transporter kunna flyttas från gummihjul till spår bland annat inom skogsindustrin, metallindustrin, kemiindustrin och gruvindustrin.
Alla utlåtanden kan läsas som sådana på utlåtande.fi.
Bekanta dig med
Ytterligare information ger
specialsakkunnig Mertti Anttila, e-post fornamn.efternamn(at)traficom.fi
specialsakkunnig Kari Lavaste, e-post fornamn.efternamn(at)traficom.fi